Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN) informează că numărul navigatorilor din țara noastră este în scădere. Astfel, în prezent sunt 16.000 de navigatori activi, cu 2000 mai puțini față de acum cinci ani.
”În lume sunt aproximativ 1.850.000 de navigatori activi . România are un număr de aprox. 16.000 de navigatori activi (funcții în siguranța navigației), în scădere față de anul 2020 cu aproximativ 2. 000 și aproximativ 4.400 de personal auxiliar.
Estimăm un numar de 7000 de navigatorii români care își petrec sărbătorile pe mare anul acesta.
Negocierile internationale intre ITF si Armatori privind salariile navigatorilor s-au concluzionat cu o crestere de 3.5% net pentru anul 2026.
Pentru anul 2027, la suma neta din 2026 se va aplica un procent de 1,5%.
Compensatiile acordate navigatorilor pentru accidente soldate cu invaliditate permanenta si deces pentru urmasii directi si copiilor minori au crescut si ele substantial”, a spus SLN.
Sindicatul Liber al Navigatorilor subliniază că anul 2025 a fost un an foarte complicat pentru comerțul maritim și economia mondială.
„Războiul în desfășurare din țara vecină, Ukraina și conflictul din zona de est a Mării Mediterane care a afectat Marea Roșie precum și țările și porturile din zonă, drumurile maritime și aprovizionarea globală deviate, toate acestea au dus la o intarziere in aprovizionarea globala, nave comerciale atacate de forte armate sau de fracțiuni care s-au poziționat de partea atacatorilor, avânt drept scop îngreunarea relațiilor comerciale globale. Toate aceste încercări au pus presiune pe munca navigatorilor dar ne-au facut pe noi, responsabilii de la uscat, să lucrăm cu și mai multă abnegație în slujba acestor oameni care sunt mereu în prima linie a pericolelor.
În 2025 :
nodul Mării Neagre, Marea Roșie au rămas desemnate ca zone cu risc ridicat, ba chiar izolat și pentru intervale de timp limitate, au fost înregistrate în anumite zone și ridicări ale nivelului de securitate la 3 (nivel cu cel mai ridicat risc de insecuritate)
liniile de aprovizionare mondială au rămas deviate de la rutele cele mai scurte
prețurile cu transportul au rămas pe creștere constantă
timpul cu aprovizionarea pe mare este și el crescut (aproximativ 90 % din tot ceea ce ne înconjoară are o componentă maritimă)
valoarea asigurării produselor transportate pe mare sunt la cel mai ridicat nivel din ultimii ani
cererea privind aprovizionarea și transportul pe mare au crescut și ele
problemele întampinate de navigatori au vizat cu precădere repatrierea, plata salariilor dar și un număr crescut de accidente la bord datorate reducerilor de personal, a oboselii și a stresului,
acest cadru a dus la o acutizare a lipsei de personal specializat în transportul maritim care este o realitate de necontestat” – SLN.
Problemele raportate către SLN au fost mai puține în procente reale (-10%) dar se mențin la un nivel destul de ridicat. Acestea sunt:
neplata salariilor la timp – 124 de cazuri
repatrierea la timp – 201 cazuri
accidente și îmbolnăviri – 12 cazuri
neacordarea concediilor medicale, a compensațiilor pentru accidente și decese-25 cazuri
alte probleme – 106 cazuri
S-au recuperat peste 250.000 usd pentru navigatorii care au întâmpinat probleme cu neplata salariilor sau a unor compensații
De asemenea, ITF Romania a recuperat în acest an peste 500.000 de dolari pentru peste 200 de navigatori.

Be the first to comment