FOTO VIDEO Primăria Cernavodă a găsit resursele pentru a repara străzile surpate. Lucrările, finanțate cu ajutorul Guvernului

Primăria Cernavodă reabilitează străzile surpate. FOTO CTnews.ro

Străzile surpate din Cernavodă care au dat bătăi de cap localnicilor, dar și Primăriei au intrat în reparații. Vremea capricioasă a dat total planurile peste cap. Edilii planificaseră să înceapă lucrările la venirea primăverii când timpul e propice construcţiilor de orice fel, însă luna martie nu s-a ridicat la nivelul așteptărilor. Au fost zăpezi, vânt, viscol și temperaturi de mijloc de iarnă. În cele din urmă a venit și primăvara, iar străzile Pictor Grigorescu și Răzoare au intrat în reparații.

Sunt cele două străzi care “merg” pe câte un zid de sprijin al malului uriaș de pământ. Acolo în zonă, diferențele de nivel de la o stradă la alta sunt foarte mari, ajungând până la 3 metri, iar soluția aleasă de vechii constructori a fost să consolideze malurile de pământ într-un mod rudimetar. Au trecut anii, iar topirea zăpezilor din această iarnă a îmbibat solul cu multă apă și la un moment dat pământul a luat-o la vale.

“Lucrările nu sunt foarte complicate, dar au fost puțin întârziate pentru că doar de câteva zile s-a eliberat terenul de zăpadă și resturile prăbușirii. Imediat după producerea evenimentului noi am stabilizat terenurile să nu plece, cu planșe metalice, după care ne-am oprit că nu aveam ce să facem. Au venit ninsorile, ploile, îngheț-dezgheț… am depins de vreme. Acum e timpul bun și am început să lucrăm” spune Robert Dumitrescu, Director Tehnic la Gospodăria Comunală a orașului Cernavodă. 

Primăria din Cernavodă a căutat soluții de urgență pentru repararea celor două tronsoane de stradă prăbușită, pentru că nu e genul de lucrare care se poate amâna. Edilii au vrut să scape de durata mare de timp pe care o presupune organizarea unor licitații, termenele de contestare a acestora și tărăgănarea acțiunilor propriu-zise de reparare a zidurilor prăbușite. Soluția legală aleasă a fost să folosească firma în care Consiliul Local este acționar, “Gospodăria Comunală”.

“Firma care lucrează este Gospodăria Comunală; este și administratorul drumului, în același timp. Nu va dura cu licitații și altele…. mergem mai repede. Am chemat expertul, s-a făcut proiectarea și acum trebuie să se apuce de treabă. Primarul a fost la Prefectură, a reușit să obțină banii – 620 de mii pentru cele două străzi – și acum, cu Ordinul Ministrului ne vor da banii pentru cele două ziduri de sprijin” spune viceprimarul din Cernavodă, Șerif Cîrjali.

Lucrurile par simple la prima vedere, însă nu este chiar așa. Zidurile de sprijin s-au prăbușit pe cele două străzi pentru că nici ele, la rândul lor, nu prea au avut “sprijin”. Adică o fundație care să le țină în picioare și să sprijine malurile de pământ pentru a nu cădea peste casele oamenilor. Zidurile surpate erau foarte vechi și construite oarecum precar, față de timpurile moderne. În plus, apa multă adunată în sol a dus la distrugerea lor. Administrația de acum din Cernavodă nu va repeta aceeași greșeală: cele două ziduri vor avea o fundație solidă care să le asigure stabilitatea necesară pentru a ține malurile de pământ în loc.

Așa arătau inițial străzile surpate

“Zona Cernavodă e un loess sensibil la umezire, foarte ușor se pot produce deplasări ale terenurilor, orașul fiind construit în pantă. Am contactat un expert în fundații, de la București și am demarat proiectarea care merge în același timp cu execuția. Deja avem și procedura de achiziție pentru materiale demarată, soluția tehnică pe strada Răzoarelor e stabilită, pe strada Pictor Grigorescu avem o mică problemă din cauza studiului geo care a identificat formațiuni calcaroase ușor deplasabile la 3 metri adâncime. O să trebuiască schimbăm soluția de fundare. Construcția în sine a zidului rămâne aceeași; modul de fundare a acestuia va fi puțin diferit datorită calcarului” explică Robert Dumitrescu, Director Tehnic la Gospodăria Comunală.

Studiul derulat de experții chemați de la București i-au ajutat pe edilii din Cernavodă să înțeleagă comportamentul solului și impactul pe care-l va avea asupra structurilor ce vor trebui ridicate. Riscurile geotehnice se manifestă în general sub formă de terenuri slabe, probleme cu apa subterană, alunecări de teren, lichefierea nisipurilor și uzura generală plus eroziunea. Toate au fost luate în calcul la Cernavodă. Au fost evaluate problemele de rezistență, stabilitate și durabilitate, iar în cele din urmă a fost proiectată soluția care să optimizeze investiția Primăriei: fundația pe piloni, pentru că o fundaţie care este susţinută de piloni înfipţi adânc în sol nu este afectată de tasări.

O tasare poate apărea din cauza faptului că vecinul a săpat prea mult sau iresponsabil şi solul zonei şi-a schimbat direcţia. La Cernavodă s-a întâmplat așa ceva într-unul dintre cazuri. Tasările mai pot apărea și din cauza ploilor sau a apelor subterane. Solul de suprafaţă din Cernavodă este moale, instabil, poros şi uşor. În pământ, la adâncimi medii şi mari, există un sol care nu s-a mai mişcat de acolo de mii de ani. Este tare, anorganic şi în general lipsit de apă. Pilonii vor transfera greutatea zidului de sprijin în acest sol foarte stabil, făcându-i fundaţia trainică. Iar transferul de greutate se va face pe întreg grupul de piloni.

“Pilonii forați vor fi de mici dimensiuni pentru că nu e o încărcătură foarte mare, adică “încărcăturile” vor fi preluate de zid, nu de fundație. Pilonii vor fi doar ca reazem de fixare pentru zid. Dacă formațiunea calcaroasă a fost întâlnită la 3 metri adâncime față de terenul natural, probabil că pilonii vor fi undeva între 5 și 8 metri. Vor fi câte 4 piloni pe fiecare tronson, vor fi 3 tronsoane… în total vreo 12 piloni”, a declarat pentru Constanța NEWS, Robert Dumitrescu.

Pilonii de pe strada Pictor Grigorescu vor fi introduși forţat în sol cu un utilaj care poate să-i înșurubeze sau să-i bată pur și simplu prin vibrații mici. Odată făcut sprijinul fundației, restul va merge mult mai repede.

“După aceea se execută zidul de sprijin – proiectele după care lucrăm sunt deja gata: cu dimensiuni, cu liste de cantități, inclusiv vom reface și carosabilul de pe zid pentru că străzile sunt vechi, asfaltul fusese pus direct pe pământ și pe nisip, adică foarte ușor se crăpa și se deplasa… “ explică inginerul Robert Dumitrescu de la Gospodăria Comunală.

Viceprimarul Șerif Cîrjali este optimist: “Ei zic că într-o lună și jumătate le repară. Era în discuție doar soluția pe care trebuie să o aplice; înțeleg că s-a rezolvat și asta cu firma de la București, specializată pe studii geologice, care ne-a dat soluția”, spune edilul din Cernavodă.

În acest fel se va pune capăt definitiv temerilor oamenilor că malul de pământ ar putea veni peste casele lor. Iar Primăria din Cernavodă va putea să își continue celelalte proiecte urbane aflate în derulare.

Așa arată acum străzile surpate din Cernavodă

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*