Rompetrol Rafinare a înregistrat performanțe operaționale remarcabile în 2018, în condiții de piață volatile

Rafinăria Petromidia. FOTO KMG
Rafinăria Petromidia. FOTO KMG

Rompetrol Rafinare, parte a Grupului KMG International, a înregistrat în 2018 performanțe operaționale remarcabile pentru cele două rafinării – Petromidia Năvodari și Vega Ploiești, dar și pentru Divizia de Petrochimie de pe platforma industrială Midia, pe fondul creșterii volatilității pieței de profil, în special în ultimul trimestru al anului trecut.

Cu sprijinul Grupului și a unicului său acționar – KazMunayGas, compania și-a continuat anul trecut trendul pozitiv început în 2015, pe fondul investițiilor majore realizate în perioada 2007-2013 pentru creșterea și modernizarea unităților de producție din România. Astfel, au fost obținute 22 de noi recorduri istorice, dintre care jumătate la rafinăria Petromidia.

“Anul 2018 a devenit un punct de referință pentru istoria de 40 de ani a rafinăriei Petromidia – materii prime procesate, produse obținute, gradul de utilizare a capacităților de prelucrare, reducerea pierderilor tehnologice, îmbunătățirea indicelui de eficiență energetică sau peste 2 milioane de ore fără incidente. De 11 ani construim împreună și în această perioadă am reușit să creștem activitățile și operațiunile de pe platforma Petromidia, împreună suntem pregătiți pentru noi provocări, care ne motivează și ne asigură puterea necesară pentru a merge mai departe”, declară Yedil Utekov, director general Rompetrol Rafinare.

Rompetrol Rafinare a continuat să fie cel mai mare exportator de produse petroliere al României, cantitățile livrate la export de diviziile de rafinare şi petrochimie către subsidiarele KMG Internațional în Bulgaria, Moldova și Georgia și către partenerii din regiunea Mării Negre majorându-se anul trecut cu 27%, până la un nivel de 1,7 miliarde USD.

Compania este unul dintre principalii contribuabili la bugetul de stat al României, aportul său în 2018 ridicându-se la 1,5 miliarde USD, cu aproximativ 300 de milioane USD peste contribuția din 2017.

Cifra de afaceri brută a segmentului de rafinare s-a ridicat la peste 4,46 miliarde USD în 2018, înregistrând o creștere de 28% comparativ cu anul precedent, în linie cu evoluția cotațiilor internaționale la materiile prime și produse petroliere, dar și a volumelor obținute de unitățile de producție.

Evoluția marjelor de rafinare la nivel internațional, volatilitatea și diferența din materiile prime și produsele petroliere, revizia din ultimul trimestru al anului au generat și o scădere de 3% a marjei brute de prelucrare a unității din Năvodari față de 2017, respectiv 15% în cazul marjei nete de rafinare.

Rafinăria Petromidia Năvodari a înregistrat anul trecut 11 noi recorduri operaționale, cu niveluri istorice atinse la materiile prime procesate (5,92 milioane de tone), produse petroliere obținute (5,78 milioane tone), producția de benzine (1,36 milioane tone) și motorine (2,75 milioane tone), combustibil pentru avioane (317 mii tone), randamente de produse albe (86,2%), gradul de utilizare a capacității de rafinare (91,98%). La acestea se adaugă cele privind îmbunătățirea indicelui de eficiență energetică – EEI (96,1) și reducerea pierderilor tehnologice (0,83% wt.).

În cei 40 de ani de activitate, rafinăria a consemnat pe fondul investițiilor majore o continuă dezvoltare a activităților sale de producție. De exemplu, de la o cantitate de materie primă procesată în 1979 (momentul punerii în funcțiune) de 1,26 milioane tone la 3,82 milioane tone în 2007 (momentul preluării de către KazMunayGas), respectiv 5,66 milioane în 2017 și 5,92 milioane tone anul trecut.

În același timp, producția de carburanți (benzine, motorine) a avut o evoluție similară, atât calitativ – de la produse non-euro, Euro 1 (5.000 părți per milion sulf) la Euro 5 (10 părți per milion sulf), cât și cantitativ – de la 560 mii tone în 1979, la 2,53 milioane în 2007, 4 milioane în 2017 și 4,1 milioane tone anul trecut.

În 2018, vânzările totale de carburanți au fost de 4,44 milioane tone, în creștere cu 5% față de volumul comercializat în 2017, jumătate dintre aceștia fiind livrați pe piață internă.

Divizia de petrochimie a înregistrat în 2018 o cifră de afaceri de 202,7 milioane USD, în creștere cu 6% față de nivelul consemnat în perioada similară din 2017. În prezent, aceasta este singura unitate care produce polimeri în România.

Rezultatele financiare au fost puternic afectate anul trecut în principal de condițiile nefavorabile de piață și volatilitatea ridicată ale prețurilor materiei prime și produselor petrochimice, marjele de petrochimie pe segmentul de LDPE/HDPE fiind cele mai reduse din ultimii 7 ani.

Divizia de Petrochimie a rafinăriei a reușit anul trecut o majorare cu circa 3% a materiilor prime procesate (propilenă, etilenă), de la 199 mii tone în 2017 la 203 mii tone. Ținând cont de contextul nefavorabil, divizia de petrochimie și-a redus cu 6% etilena procesată – materie primă asigurată din import, necesară instalațiilor de polietilene de joasă și înaltă densitate.

Segmentul de petrochimie este unicul producător de polipropilenă și polietilene din România. Strategia dinamică de dezvoltare asigură companiei o poziție competitivă pe piața internă, dar și pe cele regionale – Zona Mării Negre și a Mării Mediterane, Europa Centrală și de Est.

Cifra de afaceri brută consolidată a segmentului de distribuție s-a ridicat la peste 3 miliarde USD în 2018, în creștere cu 26% în comparație cu rezultatul înregistrat în 2017.

Rezultatele financiare au fost afectate în 2018 de evoluția cotațiilor internaționale la carburanți – care s-au apreciat cu 21% în cazul benzinei Euro 5 și cu 30% în ceea ce privește motorina Euro 5, cursul valutar – RON/USD și contextul economic general.

Rompetrol Downstream și Rompetrol Gas și-au majorat cu 6% volumul total de produse livrate, până la un nivel de 2,38 milioane tone (benzine, motorine, gaz petrolier lichefiat). Vânzările de carburanți pe segmentul retail și en-gros au crescut în 2018 cu 3%, respectiv 5% față de volumele din 2017.

Rompetrol Downstream a continuat anul trecut programul de extindere a rețelei de distribuție carburanți și, totodată, a  programului de rebranding al benzinariilor,  ajungând la finele lui 2018 la 918 unități, față de 807 puncte de comercializare în 2017 (rețeaua de stații proprii, stații partener, stații mobile: expres, baze interne de 9 și 20 metri cubi).

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*