FOTO VIDEO Primăria Cernavodă face pași importanți pentru asfaltarea străzilor din oraș. O arteră este asfaltată pentru prima dată după 71 ani

Au început asfaltările la Cernavodă. FOTO CTnews.ro
Au început asfaltările la Cernavodă. FOTO CTnews.ro

Când vine primăvara gspodarii greblează, dau foc la gunoaie și pregătesc terenul. Încep munca, cu alte cuvinte. Primăria din Cernavodă a trecut și ea la treaba odată cu sosirea zilelor călduroase: străzile care așteaptă asfaltările au intrat urgent în programul de execuție și utilajele au apărut deja prin cartiere.

“Avem două loturi de lucrări: unul – strada Salciei și Nicolae Titulescu începute ca execuție undeva în luna iunie anul trecut, și mai avem un al doilea set de lucrări începute anul trecut în decembrie – strada Gheorghe Doja și Panait Cerna. Al doilea lot nu a avut timpul prielnic pentru executarea lucrărilor, dar acum ele s-au reluat  urmând să fie finalizate în următoarele (maxim) două luni” a declarat pentru Constanța NEWS, Silviu Bănuță, inginer la serviciul tehnic al primăriei.

De câteva zile au apaarut utilajele care reconstruiesc străzile distruse de timp și imtemperii: sunt freze, excavatoare, mașini de asfalt, muncitori în salopete portocalii și mult praf și zgomot. Zilele calde de primăvară au fost semnalul de-ncepere a lucrărilor planificate de anul trecut, iar primele două străzi sunt deja la jumătatea planului de lucru.

“Anul trecut au fost scoase 2 străzi la licitație, câștigate și pornită începerea lucrărilor – Panait Cerna și Gheorghe Doja – chiar discutam cu oamenii de la Gheorghe Doja: din ’47 nu s-a mai făcut nimic la strada respectivă ! Norocul a fost că pe-atunci se lucra cu simț de răspundere, adică infrastructura străzii este foarte bine făcută, e din piatră. Acum se frezează și se aduce la forma necesară pentru a fi asfaltată; trotuarele s-au terminat. S-au pus borduri și pe Panait Cerna și pe Gheorghe Doja și deja se pregătesc pentru asfaltat” spune viceprimarul din Cernavodă, Șerif Cîrjali.

Pe strada Gheorghe Doja l-am găsit pe viceprimar printre muncitorii care manevrau utilajele pe carosabil. O mașină uriașă răzuia asfaltul vechi și-l urca pe o bandă rulantă care-l trimitea într-o remorcă. Separat, se făceau grămezi mici pe lângă borduri, care urmau să fie luate de muncitori cu lopețile și trimise la deșeuri asflatice, iar în urmă o perie rotativă uriașă matura carosabilul astfel încât să-l pregătească perfect pentru turnarea asfaltului.

“Ambele străzi au cam 700 de metri; nu sunt foarte lungi dar sunt neatacate de ani de zile. Cred că-n două săptămâni vor fi gata, cel puțin Gheorghe Doja care s-a frezat deja. Iar cealaltă – Panait Cerna – peste alte două săptămâni” ne spune vicele din Cernavodă.

În hărmălaia generală abia l-am găsit pe șeful de șantier. Valentin Georgescu mergea în urma echipelor și urmarea calitatea lucrului făcut de oamenii lui. Ne-a explicat că atunci când lucrezi cu mixturi asfaltice e foarte important ca să ai locul curățat de bitumul vechi și să nu-ți rămână gropi în urma frezei care răzuie stratul uzat, deteriorat.

“Operațiunile executate aici sunt frezare, astuparea gropilor – unde există – cu asfalt (manual și mecanizat) după care vine primul strat – binderul, peste care se va așterne stratul de uzură. Șase centimetri are primul strat și 4 centimetri “uzura” ne explica Valentin Georgescu.

Privit din exterior, pare ușor să asfaltezi o stradă, însă nu-i chiar așa. Așternerea mixturilor asfaltice se face la temperaturi ale stratului suport de minim 10 grade celsius iar suprafața trebuie să fie perfect uscată. În cazul mixturilor asfaltice cu bitum modificat cu polimeri așternerea se face la temperaturi de minim 15 grade celsius. Așa se explică de ce constructorii serioși nu lucrează pe orice fel de vreme, că să nu strice nici materialele nici șoseaua. Mai mult decât atât, așternerea asfaltului trebuie să se facă numai mecanizat, cu mașini prevăzute cu sistem de nivelare încălzit care să asigure și precompactarea. În fine, mixtura asfaltică trebuie așternută continuu, în grosime constantă pe fiecare strat și pe toată lungimea unei benzi programată a se execută în ziua respectivă. Nu mai pare așa simplu, nu ? Toate detaliile le-am aflat de la șeful de șantier, Valentin Georgescu.

“Noi am încercat să lucrăm cât de repede putem, având un termen de execuție, dar condițiile meteo nu-ți permit întotdeauna să așterni covorul asfaltic. Avem freza de asfalt , bobcat, două buldoexcavatoare, muncitori, autobasculante – avem utilaje destule ! Sperăm să ne-ncadrăm în termen și să facem o lucrare de calitate. Important e să nu plouă și să avem și temperaturi optime conform normativelor. Adică minimum 15 grade celsius” ne-a precizat Valentin Georgescu.

Silviu Bănuță de la primăria Cernavodă, le ține socoteala: “Trotuarele de pe strada Gheorghe Doja sunt finalizate 90%; au început lucrările de frezare a asfaltului, mai sunt zone unde necesită reparații iar apoi se va reface stratul de baza și cel de uzură, sau asfaltarea.”

Firmele care câștigă licitațiile s-au dovedit a fi neserioase

Edilii din Cernavodă n-au fost feriți de necazuri. Două străzi care se văd imediat ce treci podul Sfânta Maria și intri-n oraș, sunt la stadiul de “răzuite” de multe luni de zile și pare c-au încremenit așa. Arată urât și nu se mișcă niciun muncitor prin preajma lor, semn că nici nu vor fi gata prea curând.

“Pe zona de investiții începusem cu strada Salciei și Nicolae Titulescu unde din nefericire suntem în situația de reziliere a contractului. Am avut parte de un contractor care nu a reușit să-și îndeplinească misiunea asumată prin contract iar aceste străzi vor fi  încă o dată scoase la licitație și vom finaliza în cel mai scurt timp o nouă procedura de achiziție. Aceste două străzi trebuiau să fie gata în luna august anul trecut” spune inginerul Bănuță. Și viceprimarul cunoaște situația prea bine și-i pare rău că zona aia aduce cele mai multe neplăceri locuitorilor. Sunt la mâna contractorului care a câștigat licitația și care, momentan, nu pare să-și dea silința că să-și ducă la capăt lucrarea asumată prin contract.

 “Am avut necazuri; am tras de ei cât am putut. Cum au câștigat ? Câștigase altă firma și ei au contestat. Ne-au dat în judecată și au câștigat, cu toate că prețul lor era un pic mai mare. Bun! Ați câștigat – apucați-va de lucru! Și de un an jumate tragem de ei să termine lucrările. Acuma ne-au promis că până pe 31 martie vor fi străzile făcute . Noi oricum am trimis toate hârtiile, prin avocatul nostru, pentru a rezilia contractul. Ne minți o dată, ne minți de două ori… Dar nu mai crede nimeni că până pe 31 martie va fi gata lucrarea. Cu scuzele de rigoare pentru cetățenii care au suferit în cauza problemelor și a disconfortului, dar … nu ține de noi” spune cu năduf, vicele Șerif Cîrjali.

Refacerea străzilor este o prioritate a echipei de la conducerea Primăriei Cernavodă.

Oamenii cunosc problemele de la capitolul “Infrastructură”, și le rezolvă etapizat. Anul acesta e programată întreținerea mai multor străzi care au fundația bună și cărora le trebuie schimbat doar covorul asfaltic. În felul acesta o bună parte din străzile orașului va fi adusă la un stadiu de “normalitate” cât mai repede.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația CTnews, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe CTnews.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*