FOTO Șeful echipei de arhitecți ai Canalului Dunăre – Marea Neagră și Poarta Albă– Midia, Năvodari, omagiat la împlinirea a 30 de ani de la darea în exploatare

Conducerea CN ACN a dezvelit placa de marmură cu chipul inginerului Chiriac Avădanei. FOTO Cătălin Schipor

În acest an se împlinesc 30 de ani de exploatare a Canalulului Poarta Albă – Midia, Năvodari. Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile a marcat acest eveniment printr-o festivitate în cadrul căreia a fost inaugurată o placă „In memoriam – ing. Chiriac Avădanei”, şeful echipei de proiect al Canalului Dunăre – Marea Neagră şi Canalului Poarta Albă– Midia, Năvodari.

La eveniment a participat conducerea CN ACN, precum și invitați de marcă: oficiali, foști directori și angajați și colaboratori. Placa de marmură cu chipul inginerului Chiriac Avădanei a fost sfințită de către IPS Teodosie, după o ceremonie religioasă.

După anii de început ai carierei sale profesionale, trecând prin activitatea de execuţie de lucrări şi administraţie, ing. Chiriac Avădanei şi-a găsit vocaţia de proiectant, participând nemijlocit la proiectarea şi execuţia celor mai importante construcţii din domeniul transporturilor.

Canalul Poarta Albă – Midia, Năvodari are lungimea de 27,5 km, iar la construcţia sa au fost excavate 89 milioane metri cubi de pământ şi rocă. Cele mai importante puncte de pe traseul său sunt ecluzele de la Ovidiu şi Năvodari şi porturile Ovidiu şi Luminiţa.

Primul port este amplasat lângă ecluza Ovidiu, la km 11 pe malul drept al canalului. El dispune de: 4 dane operative, 4 ha de platformă şi o adâncime minimă de 4,25 m. Portul Luminiţa se situează în partea de nord a Lacului Taşaul, la 5 km faţă de ecluza Năvodari. Are 2 dane operative, 4 dane de aşteptare, 6 ha de platformă portuară şi o adâncime minimă de 4,25 m.

Proiectul a fost realizat în decurs de un an şi jumătate, lucrările au fost demarate în 1983, iar în 1987 canalul a fost dat în exploatare, asigurând legătura dintre platforma industrială și portul maritim Midia, cu cea mai importantă artera Transeuropeana de navigație.

Conform proiectului, canalul ar fi trebuit să servească transportului de calcar, de la Luminiţa la fabrica de ciment de la Medgidia, a zirconiului şi minereului de fier, de la Palazu la combinatul de la Călăraşi. Se ştia că transportul pe apă este de două ori mai ieftin decât cel pe calea ferată şi se estima că, în final, traficul pe canal va ajunge la 10 milioane tone pe an. Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile S.A. şi-a adus un aport semnificativ la valorificarea schimburilor de mărfuri derulate la nivel naţional şi internaţional şi în acelaşi timp la dezvoltarea traficului de nave din ţara noastră. La nivelul Canalului Poarta – Albă Midia, Năvodari acest lucru este pus în evidenţă de faptul că în ultimii ani traficul pe această ramură de navigaţie a crescut datorită transportului de produse petroliere din portul Midia.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația CTnews, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe CTnews.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*