DGEP Constanţa transmite care sunt cazurile în care poate fi reținut actul de identitate

Acte de identitate. FOTO CTNews.ro

Există tot felul de situații în care ni se cere actul de identitate drept garanție pentru încredințarea unor bunuri sau pentru prestarea unor servicii. Însă puține persoane știu că reținerea acestuia este posibilă (legal) doar în câteva cazuri.

Astfel, potrivit Direcţiei Generale de Evidenţă a Persoanelor Constanţa, cazurile în care poate fi reținut actul de identitate sunt prevăzute în Ordonanța de urgență nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români:

  • dacă actul conține modificări, adăugări sau mențiuni (altele decât cele prevăzute de lege). În acest caz, cartea de identitate poate fi reținută de către polițistul care a constatat acest lucru;
  • dacă o persoană este reținută, arestată preventiv sau execută pedeapsa închisorii. În acest caz, actul de identitate este păstrat de către administrația aresturilor ori a penitenciarelor (până la punerea în libertate a titularului);
  • dacă o persoană este internată în instituții de reeducare și de protecție socială. În acest caz, actul de identitate este păstrat de către administrația acestor instituții pe durata internării titularului.

În orice alte cazuri în afară de acestea trei, actul de identitate NU poate fi reținut.

Potrivit Ordonanței de urgență nr. 97/2005, darea, primirea sau solicitarea actului de identitate drept garanție pentru prestarea unor servicii, pentru încredințarea unor bunuri și valori, pentru plata datoriilor sau în alte scopuri – de către persoanele neautorizate – este interzisă.

Reținerea (în alte cazuri decât cele prezentate mai sus), dar și darea, primirea sau solicitarea actului de identitate drept garanție se sancționează cu amendă cuprinsă între 75 și 150 de lei.

Cartea de identitate

Din când în când ne schimbăm domiciliul. Este important să știi că nu trebuie să depășești 15 zile pentru a cere un nou act de identitate. Altfel, ești pasibil de o amendă, cuprinsă în acest moment între 40 și 80 lei.

În consecință, te invităm să cunoști ce trebuie să faci la schimbarea de domiciliu.

De ce este necesar să-mi schimb actul de identitate la noul domiciliu

  • Pe plan personal, atunci când dobândești o proprietate, este o mândrie să ai înscrisă în actul de identitate noua adresă de domiciliu.
  • Statul, prin evidența persoanelor, urmărește o actualizare continuă a evidențelor sale oficiale cu domiciliul, datele de stare civilă și imaginea individului.
  • Actul de identitate trebuie să conțină domiciliul statornic al cetățeanului.

Pentru un nou act de identitate pe motiv de schimbare a domiciliului ai nevoie de:

  • actul de identitate, aflat în posesie, plus vechea carte de alegător
  • certificatul de naștere (original și fotocopie)

După caz, în funcție de situația în care te afli:

  • certificat de căsătorie (original și fotocopie)
  • sentința de divorț definitivă și irevocabilă/ certificat de divorț – inclusiv Conventia intre soti cu privire la minori (original și fotocopie)
  • certificat de deces al soțului/soției, (original și fotocopie)
  • certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani (original și fotocopie)
  • actul prin care se face dovada spațiului în care locuiești (vezi care sunt acestea)(copie si original).
  • chiar dacă ești major, în cazul în care domiciliul din cartea de identitate va fi cel al părinților, va fi nevoie să fi însoțit de unul dintre ei.
  • dacă domiciliul este al unei alte persoane (prin luare în spatiu), va trebui să fii însoțit de proprietarul domiciliului.
  • există și posibilitatea ca proprietarul domiciliului să nu fie prezent și să fie suficientă o declarație a acestuia de luare în spațiu plus actul de proprietate, care poate fi dată în fața polițistului de siguranță publică, a notarului public ori a funcționarului misiunii diplomatice sau oficiului consular al României
  • chitanța reprezentând contravaloare cărții de identitate (7 lei).

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația CTnews, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe CTnews.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*