Coordonatorul echipei de pirotehniști a ISU „Dobrogea”: „Este o meserie foarte riscantă în care nu este loc pentru greșeli”

Pe parcursul anului 2021, echipa pirotehnică a Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Dobrogea” al județului Constanța a executat 22 de misiuni de asanare a terenurilor de muniția rămasă neexplodată și două ședințe de distrugere a muniției asanate.

„Este o meserie foarte riscantă în care nu este loc pentru greșeli”, spune maiorul Gabriel Oprea, ofițer specialist II pirotehnic și coordonatorul echipei specializate a ISU „Dobrogea” al județului Constanța.

Maiorul Gabriel Oprea s-a alăturat salvatorilor militari în anul 2006. A fost, pe rând, operator în Dispeceratul Integrat ISU-SMURD-SAJ, ofițer III la Detașamentul de Pompieri Constanța-Port, iar, în anul 2010, ofițer pirotehnic în cadrul Inspecției de Prevenire. Începând din anul 2011, el coordonează toate activitățile de asanare a muniției neexplodate de raza județului Constanța.

Printre cele mai grele misiuni pe care le-a avut, pirotehnicianul își amintește un eveniment din localitatea Baia, județul Tulcea, când au fost solicitați în sprijin de colegii de la ISU Tulcea. În curtea unui localnic, a fost descoperit un depozit de muniție din cel de-al Doilea Război Mondial. Nu mai puțin de 255 de proiectile de calibrul 75 milimetri și două proiectile de calibrul 125 milimetri au fost scoase la suprafață. A fost cea mai mare cantitate de muniție descoperită vreodată, iar maiorul Gabriel Oprea a coordonat atunci întreaga intervenție.

„O altă intervenție destul de dificilă a avut loc în urmă cu cinci ani, chiar pe vremea aceasta. Am recuperat din mare un rocket booster (n.e., motor de rachetă) care a aparținut unui bombardier german din al Doilea Război Mondial. Piesa era extrem de grea – cântărea undeva la peste 400 de kilograme, plus că a trebuit scoasă din apa înghețată a mării. A fost o misiune foarte dificilă și riscantă”, a povestit coordonatorul echipei pirotehnice din cadrul ISU „Dobrogea”.

Ulterior, motorul de rachetă a fost predat Muzeului Național al Aviației Române, fiind al doilea cel mai bine conservat din lume.

„Nu este o meserie pentru toată lumea. Este foarte riscantă. Trebuie să ai o bună pregătire teoretică dar și practică. Îți trebuie multă calmitate și îndemânare pentru manipularea în siguranță a elementelor neexplodate, trebuie să ai un simț de observație și analiză extrem de bun și să poți lua cele mai bune decizii cu celeritate, fără a te lăsa influențat de nimic; să fii concentrat, focusat pe ceea ce faci la momentul respectiv”, susține mr. Oprea.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația CTnews, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe CTnews.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*