FOTO VIDEO Cernavodă, un pas mai aproape de bazinul semiolimpic. Construcția, demarată deja pe malul Canalului Dunăre – Marea Neagră

Primarul Liviu Negoiță și viceprimarul Șerif Cîrjali discută despre planul bazinului semiolimpic de la Cernavodă. FOTO CTnews.ro
Primarul Liviu Negoiță și viceprimarul Șerif Cîrjali discută despre planul bazinului semiolimpic de la Cernavodă. FOTO CTnews.ro

Orașul Cernavodă va avea un bazin semiolimpic de înot funcțional 365 de zile pe an. Va fi amplasat pe malul Canalului Dunăre-Marea Neagră și se va integra perfect cu Via Verde – o promenadă amenajată în stil urban  care va schimba fața de vest a orașului. Primele barăci ale muncitorilor ce vor lucra aici au apărut de două zile și este semn că organizarea de șantier a debutat deja. Am luat la pas malul Canalului unde vor fi amplasate cele două obiective de amploare împreună cu primarul Liviu Negoiță, ca să ne explice în detaliu cum stau lucrurile în proiecte de investiții majore ale urbei.

“Acesta este platoul pe care va fi montată începând cu data de 7, psicina semiolimpica: după cum vedeți aici sunt deja bătuți tarusii pentru delimitarea perimetrului. Acestea sunt cele două barăci, cel puțin sunt primele aduse acum vreo două zile pentru organizarea de șantier, și pe data de 7 s-a dat ordinul de-ncepere” ne arătă cu un aer de om mulțumit edilul Cernavodei.

Are și motive să respire ușurat, pentru că așteaptă barăcile astea de câteva luni de zile, de când s-au terminat licitațiile și s-a stabilit firma câștigătoare. Însă “contestatarii de profesie” i-au băgat bețe-n roate tot timpul și-au întârziat termenul de-ncepere a lucrărilor cu șase luni de zile. Liviu Negoiță e foc și pară pe strategiile astea birocratice-avocățeșți care ți orașul în loc.

“Noi ne chinuim din octombrie: stăm în contestații, în clarificări, în lămuriri și când am zis și noi c-am terminat, acum doi seri – iar contestație ! Cu siguranță societatea care ne-a contestat iar ne-mpiedică o luna de zile. Practic, noi trebuia să-ncepem deja lucrările. Există firma contractantă, au fost șase firme care au participat la licitație, a câștigat o firma și-acum suntem în contestații. Este doar o chestiune de timp, dar vedeți dvs, cetățenii nu pot s-aștepte pur și simplu o luna și încă o luna, apoi încă o luna… Nu poți să stai din octombrie, să te chinui din octombrie – uitați, sunem în luna mai și noi n-am început lucrările ! Nu este corect ! Sper să se schimbe legislația și-am înțeles că din iunie nu le mai permite să facă de capu’ lor, în sensul că cei care vor contesta trebuie să prezinte o garanție: ai contestat și n-ai câștigat, garanția se duce la beneficiar. Și-așa mi se pare normal ! Pentru că nu poți să-ți bați joc de-o comunitate întreagă – sunt 19 mii de oameni în Cernavodă – să aștepte ce?!? Contestațiile unuia din București sau a unuia din Italia ! Acum e unul din Italia care-a contestat, că voia el să vină să facă nu știu ce pe aici ! E problema lui, poate să vină, dar uitați că ne împiedică … Așa că o să trebuiască să mai stăm probabil înc-o lună de zile până să vedeți aici excavatoare. Dar asta e, n-avem încotro….” spune cu năduf primarul Cernavodei, Liviu Negoiță.

Frustrarea edilului e de înțeles: în prezent în orașul Cernavodă nu există niciun bazin de înot semiolimpic care să mai aibă și instalație de recirculare, filtrare, încălzire și tratare, conform normativelor europene. Sunt câteva bazine de înot, însă sunt învechite și nemodernizate iar uzura echipamentelor care le deservesc este vizibilă.

Construind acest bazin modern de înot prevăzut cu vestiare și alte dependințe moderne, orașul dorește să le asigure cetățenilor o baza sportivă unde oamenii să învețe să înoate, să desfășoare diverse activități sportive și chiar să găzduiască competiții sportive interne organizate între instituțiile de învățământ.  Mai mult, prin închirierea bazinului de înot, primăria orașului Cernavodă poate crește veniturile proprii.

“Aici va fi acel bazin semiolimpic – pe timp de iarnă va fi acoperit, vara va fi descoperit și chiar îmi doresc să v-arăt, de-aici încolo va începe Via Verde. Via Verde a fost inițial un proiect european și de fapt e o promenadă. Este o promenadă care pleacă din această zona și se termină la kilometrul 63 pe Canal în dreptul piciorului podului Sf Maria, de pe malul stâng al Canalului”, spune Negoiță.

Via Verde deschide orașul către Canalul Dunăre Marea Neagră

Tot hoinărind pe malul Canalului printre țărusii care jalonează amprenta bazinului pe sol, n-am observat că am intrat în altă parcelă dintr-un alt plan. Este celebra vecinătate care va purta numele de Via Verde – o zonă de plimbare, un parc dacă vreți, întins ca o fâșie pe malul canalului, însă asta este doar “partea vizibilă a icebergului”. În fapt,  autoritățile au avut în minte o construcție solidă, adâncă, care nu se va vedea și al cărei rol foarte important este să țină Dunărea în loc, în timpul episoadelor de inundații.

Cernavodă este lovită an de an de efectele revărsării Dunării, mai ales primăvara și până acum singură soluție la îndemână era poziționarea unor saci cu nisip ca să mai reducă din debitul revărsării peste cotele de siguranță. Acum se va amenaja zona astfel încât apele să nu mai ajungă în oraș, iar deasupra ansamblului tehnic “va trona” acest parc imens de 70 de mii de metri pătrați dotat cu mobilier urban, piste de biciclete, rigole verzi irigate automat, cinci locuri de joacă pentru copii, și multe altele.

“Va fi o lucrare de un an și jumătate, în valoare de 2 milioane și jumătate de euro, este o lucrare mare dar de foarte mare importanță și vă spun și de ce : pentru că în realitate noi atingem două obiective. În primul rând noi trebuie să aducem pământ pentru a nivela suprafață unde vedeți că sunt găurile alea, și-apoi avem un proiect pentru situația când Dunărea ne face probleme – și pe  această suprafață va fi acel proiect al nostru, Via Verde, care de fapt este proiectul principal.  Restul este în subsidiar. Proiectul este de faleză dar prin faptul că noi amenajăm și suntem obligați să ridicăm zona puțin, vom crea și un fel de stavilă împotriva inundațiilor de care nu ducem lipsa niciodată, în Cernavodă” ne explică  edilul Liviu Negoiță.

Când s-au gândit cum să proiecteze “la suprafață” amenajarea-tampon care va scuti orașul de revărsările anuale ale Dunării, edilii din Cernavodă au avut în vedere mai multe probleme vechi, rămase nerezolvate. De exemplu, cităm din memoriul proiectului, “redarea în circuitul orașului a unei zone lăsate la voia întâmplării de-a lungul multor ani”.

Terenul alocat investiţiei Via Verde este un teren destructuturat, abandonat și neutilizat, pe care cresc buruieni, fiind total nefuncțional pentru oraș. Bucata aia de pământ a folosit cândva șantierului de construcție a Canalului Dunăre Marea Neagră.

Canalul s-a terminat de construit, șantierul a dispărut, iar terenul a rămas pârloagă, distrugând centrul orașului care s-ar dezvolta excelent în vecinătatea falezei. Acum Cernavodă își construiește aici propria zona de petrecere a timpului liber, zonă dominată de cele mai importante elemente naturale și culturale ale urbei. Iar faleza va avea propria pistă de biciclete întinsă de-a lungul apei, începând de la Gara Fluvială și până la piciorul podului Sf Maria.

“Eu lucrez aici (la Căpitanie – n.n.) de 23 de ani, și vă dați seama, de 23 de ani tot trec pe aici. Este o zonă care, păcat, este nefructificată iar Cernavodă chiar are nevoie de un spațiu unde să ne putem relaxa. Proiectul a fost gândit cu foarte mulți ani în urmă. A fost gândit inițial cao zonă de protecție făcut pe trei tronsoane: primul tronson pleca de-aici din gara fluvială până în drept la Penny; cel de-al doilea tronson este până-n curbă,acolo la CentralaNucleară iar cel de-al treilea este amenajarea unui port turistic pe acea arteră. Însă legislația nu permite să te duci pe Canal cu port turistic de agreement; legislația permite navigația pe Canal doar în scop de transport comercial. Ei (inițiatorii – n.n.) n-au știu asta, și-atunci proiectul a trebuit să fie împărțit în bucăți. Chestiunile de care vorbesc acum se-ntâmplau în urmă cu 15-20 de ani: atunci s-a pus problema prima dată ca zona asta să fie amenajată. Acum când am venit, am luat primul segment din cele trei, în lugime de vreo doi kilometri”, spune primarul Negoiță privind lung spre podul Sf Maria.

Bazinul de înot va fi o construcție amovibilă cu un acoperiș de tip “balon” care asigură o diferență de temperatură de maximum 10 grade între apă și mediul ambiant. El va fi administrat de către Asociația Sportivă din Cernavodă.

Via Verde este un viitor parc care își propune să revitalizeze orașul Cernavodă transformând o pârloagă în cea mai frumoasă zonă de agrement din oraș. Banii pentru investiție provin din bugetul local gândit pe doi ani, iar lucrarea începe anul acesta. Odată începute, lucrările vor dura un an și jumătate.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*