Peste 11.000 de navigatori români vor petrece Crăciunul și Revelionul departe de familii

Nave la operare în Portul Constanța. FOTO Cătălin SCHIPOR

După anii de pandemie, industria transportului maritim nici nu și-a revenit bine că au și apărut noi probleme care perturbă grav activitatea navigatorilor.

Potrivit raportului de activitate pe acest an al Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN) , lunile ianuarie și februarie au fost două luni în care toți sperăm că activitatea pe nave și schimburile de echipaje să revină la normal. Unele țări au ridicat restricțiile de călătorie, altele făceau pași către normalitate. Dar când nici nu se termină bine luna februarie, mai precis pe dată de 24 februarie, lumea a fost din nou bulversată de războiul pornit de Rusia împotriva Ucrainei.

Din nou schimburile de echipaj au fost îngreunate prin lipsa navigatorilor din Ucraina și Rusia, aceștia având o pondere de peste 15 la sută din numărul total al navigatorilor la nivel Global. SLN a înregistrat un număr de peste 150 de cazuri pe parcursul anului 2022.

Problemele cu care s-au confruntat navigatorii români după cazurile înregistrate de Sindicatul Liber al Navigatorilor au fost:

  • Neplata salariilor la timp a navigatorilor – 54 de cazuri înregistrate și rezolvate de SLN, sumele recuperate fiind de peste 400.000 de dolari;
  • Plângeri privind accidente și îmbolnăviri – 14 navigatori au fost îndrumați și ajutați până la recuperare și încasarea compensațiilor, concediilor medicale sau cheltuielilor medicale;
  • Decese ale navigatorilor – patru cazuri înregistrate;
  • Nerespectarea contractelor de muncă – 26 de cazuri înregistrate;
  • Sindicatul a fost solicitat pentru informații privind încheierea unor contracte de muncă de peste 200 de navigatori;
  • Prin Inspectoratul ITF au fost inspectate până la această dată 92 de nave, au fost preluate problemele echipajelor de pe 49 de nave și s-au recuperat 725.000 de dolari pentru navigatorii care au apelat la ajutorul ITF.

Solidaritate sindicală

  • SLN și inspectoratul ITF România au făcut parte din grupul sindicatelor afiliate ITF care au sprijinit nemijlocit familiile navigatorilor membri ITF din Ucraina pentru găsirea locurilor de cazare pe tot teritoriul țării. Astfel pe principiul solidarității sindicale, au fost ajutate peste 140 de familii, asigurând în unele cazuri inclusiv transportul de la locul de intrare în România până la Constanța.
  • S-au cazat temporar 42 navigatori uranieni prin serviciile de bunăstare până la găsirea unor spații de cazare permanente.

Legislativ

Anul acesta SLN a reușit prin dialog la nivelul Ministerului Transporturilor și Direcția Transport Naval să îmbunătățească legislația privind trei aspecte importante pentru navigatori și anume:

  • o prelungirea documentelor navigatorilor care expiră în timpul când aceștia sunt la bordul navelor și nu poate efectua schimbul de echipaj – în conformitate cu Recomandarea IMO- această decizie își produce efectele până la dată de 31 decembrie 2022;
  • o prelungirea valabilității carnetului de marinar de la 2 la 5 ani;
  • o implementarea MLC 2006 în legislația națională prin apariția OUG 50 din aprilie 2022.

OUG 50/2022 este o lege fundamentală pentru protecția specială a navigatorilor români care garantează drepturile minime standard din contractele colective de muncă încheiate cu organizații recunoscute ale navigatorilor afiliate la ITF și ETF (ITF și ETF sunt parteneri sociali la nivel internațional și european).

Pentru a aplică corect MLC 2006 și legea de implementare în legislația națională, SLN a fost solicitat de către agențiile de crewing pentru a le elibera avizele necesare la autorizare. Astfel SLN a eliberat avize pentru un număr de 72 de agenții de crewing, verificând în acest proces de avizare peste 3500 de nave din aproape toate flotele lumii. Cu alte cuvinte, în România în acest moment 72 de agenții de crewing plasează aproximativ 21.000 de navigatori români pe un număr de peste 3500 de nave în condiții minime standard stabilite prin contractele colective de muncă negociate și semnate de sindicatele afiliate ITF și/sau ETF. Aceste verificări au presupus un volum de lucru extraordinar, voluntar, a Grupului de Lucru Contracte (GLC) din cadrul SLN, însumând peste 1.000 de ore de lucru/ persoană doar în ultimele patru luni. Acest efort voluntar a fost efectuat în beneficiul tuturor navigatorilor români, singurul scop fiind ridicarea condițiilor de muncă și viață la bordul navelor a acestora.

Pe nave acoperite de contracte colective de muncă ITF /IBF și pe nave sub pavilion european sunt aproximativ 8750 de locuri de muncă pentru navigatorii români pe care își desfășoară activitatea aproximativ 21.000 de ofițeri și nebrevetați din țară noastră.

Contracte de muncă

În acest an au fost revizuite de SLN toate contractele de muncă (FOC) semnate de organizație prin introducerea termenilor și condițiilor de lucru stabilite în forumul de negociere colectivă (IBF).

Termenii și condițiile revizuite:

  • creșterea cu 5,5 la sută a salariilor de baza a navigatorilor;
  • creșterea nivelului de compensații în caz de accident soldat cu invaliditate permanentă, deces din orice cauza mai puţin suicid, inclusiv decesul survenit în timpul când navigatorul se află acasă debarcat pe motiv de boală și se află în interiorul celor 130 de zile de concediu medical, creșterea compensațiilor acordate copiilor minori în urmă decesului la bord a navigatorului;
  • recent s-au încheiat și negocierile contractelor colective de muncă cu Asociația Armatorilor din Norvegia pentru navele sub pavilion norvegian NIS și nave NON NIS. Negocierile au adus măriri de ale salariului de baza de aproximativ șase la sută, s-au mărit de asemenea compensațiile în caz de accident soldat cu invaliditate permanentă, deces din orice cauza mai puţin suicid, inclusiv decesul survenit în timpul când navigatorul se află acasă debarcat pe motiv de boală și se află în interiorul celor 130 de zile de concediu medical, creșterea compensațiilor acordate copiilor minori în urmă decesului la bord a navigatorului. Totodată s-a stabilit nivelul contribuțiilor sociale ale angajatorilor pentru navigatorii români care naviga pe navele armatorilor norvegieni sub pavilion Malta.

Social

La sfârșit de an, Sindicatul Liber al Navigatorilor organizează activitatea mult așteptată de copiii navigatorilor dar și de navigatori, Pomul de Crăciun și serbarea de sfârșit de an. Anul acesta Moșul SLN a oferit copiilor navigatorilor membrii de sindicat 786 de cadouri de Crăciun.

Perspective 2023

Pentru anul viitor avem câteva obiective foarte importante și anume:

  • Elaborarea unei legislații privind pachetul social pentru navigatorii, un important act legislativ care ar aduce peste 1000 de noi locuri de muncă pentru navigatorii români pe nave sub pavilion european;
  • Continuarea programului „Vreau să fiu navigator” lansat de SLN de Ziua Navigatorului 2022;
  • Elaborarea unei platforme publice împreună cu instituțiile de învățământ de marina și în parteneriat cu Stodig Norvegia. Prin această platforma recrutarea cadeților ar deveni mai facilă pentru armatorii din întreagă lume și astfel s-ar mări numărul de joburi pentru tinerii absolvenți.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația CTnews, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe CTnews.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*