Campanie de prevenire a Poliției Române – CyberScams privind metodele de acțiune a infractorilor din mediul online

A fost lansată campania CyberScams

La data de 17 octombrie, Poliția Română a lansat, la inițiativa Europol – Centrul European Cybercrime, Campania ”#CyberScams”. Timp de o săptămână, toate agențiile de aplicare a legii din Statele Membre U.E., cinci state non-membre (Columbia, Liechtenstein, Norvegia, Elveția și Ucraina), 24 asociații bancare naționale și mulți alți actori implicați în lupta împotriva criminalității informatice vor acționa pentru creșterea gradului de conștientizare în rândul beneficiarilor cu privire la acest fenomen infracțional. Acest efort comun, pan-European, are ca bază o campanie de comunicare derulată de partenri pe rețele sociale.

Pentru această campanie, au fost elaborate material de promovare în 27 de limbi, disponibile pentru public download. Acestea includ informații și recomandări cu privire la cele mai întâlnite șapte tipuri de fraude în mediul online și cum pot fi acestea evitate.

  • Frauda ,,Mesaj de la șef” – CEO fraud: Vizând angajații autorizați să efectueze plați, autorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul din managerii de top din companie și îi determină să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer din contul firmei.
  • Fraude cu facturi – Invoice fraud: O firmă este contactată de cineva care pretinde că este reprezentantul unui furnizor de bunuri/servicii legitim. Angajații cu atribuții de efectuare de plăți sunt determinați să plătească, pe viitor, facturi false în conturile autorilor.
  • Phishing/Smishing/Vishing: autorii te apelează telefonic, îți trimit un mesaj text (SMS) ori un e-mail, prin care te induc în eroare, pentru a-ți divulga date personale, financiare ori de securitate.
  • Website-uri bancare contrafăcute – Spoofed bank website fraud: Autorii folosesc mesaje de tip ,,phishing” cu link-uri către site-uri bancare false. Odată ce ai accesat link-ul, prin metode diverse, și se colectează ilegal datele personale și/sau bancare. Site-ul contrafăcut va arăta precum cel legitim pe care îl imită, cu foarte mici diferențe, deseori greu sesizabile.
  • Iubire prefacută – Romance scam: Autorii pretind că sunt îndragostiți și își doresc o relație cu potențiala victimă. Deși debutează pe site-uri de întâlniri, sunt folosite conturi false de e-mail sau pe rețele sociale pentru menținerea contactului, câștigarea și exploatarea încrederii.
  • Furtul de date personale – Personal data theft: Autorii îți colectează nelegitim datele personale de pe rețele de socializare. Datele tale pot fi vândute altor infractori sau folosite pentru a-ți accesa conturile bancare, contracta împrumuturi ori derula afaceri ilegale în numele tau.
  • Fraude cu investiții și cumpărături online – Investment and online shopping scams: Autorii îți oferă oportunitați ,,speciale” de investiții cu profituri rapide… sau îți prezintă ,,oferte-bombă” de ,,chilipiruri” în mediul online.

Detalii despre aceste metode pot fi găsite pe site-ul EUROPOL.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*