25 iunie – Ziua Internațională a Navigatorului

Ziua Internațională a Navigatorului

Ziua NAVIGATORULUI a fost stabilită printr-o rezoluție adoptată de Conferința diplomatică din Manila din 2010 pentru adoptarea Convenției STCW revizuite, cu scopul declarat de a recunoaște contribuția unică a marinarilor din întreagă lume la comerțul internațional pe mare, economia mondială și societatea civilă în ansamblu. Pentru anul 2017 IMO intenționează să angajeze în mod deosebit porturile și centrele de navigatori pentru a demonstra cât de multă importantă pentru navigatori. Ideea este că porturile și centrele de navigatori să împărtășească și să prezinte cele mai bune practici în ceea ce privește sprijinul și bunăstarea navigatorilor și să organizeze în zilele noastre activități speciale pentru navigatorii care sosesc în porturile lor.
De ziua internațională a NAVIGATORULUI, este important să sărbătorim pe bărbații și femeile care și-au luat sarcină grea de a naviga pe marile și oceanele lumii în beneficiul nostru al tuturor.
Numărul navigatorilor din lumea întreagă care lucrează pe nave comerciale astăzi este estimat la 400.000 ofițeri, 825.000 nebrevetati. Țările OECD (America de Nord, Europa de Vest, Japonia) rămân cele mai importante surse de ofițeri dar în ultima decadă un număr crescut de ofițeri sunt recrutați și din alte țări precum Estul îndepărtat și din Europa de Est.
Vorbind despre nebrevetati, majoritatea sunt recrutați în special din Estul îndepărtat. Numai filipinezii acoperă aproape 20% din forță de muncă maritina globală. China și India au o contribuție semnificativă în furnizarea lucrătorilor maritimi, mulți marinari din aceste țări se bucură de oportunitățile de angajare pe nave sub pavilion străin care lucrează cu companii maritime internaționale. O altă sursă importantă de nebrevetati o reprezintă țările fost comuniste din Europa de Est. România este printre țările importante din Europa și Europa de Est din acest punct de vedere cu peste 33.000 de navigatori din care aproximativ 12.000 de ofițeri, 7.000 de nebrevetati 14.000 personal auxiliar.
Navigatorii au o responsabilitate imensă atât în ceea ce privește asigurarea schimburilor comerciale cu navele pe care lucrează dar și pentru pasagerii de pe nave de croazieră sau RoRo cât și în față mediului. Pentru această e nevoie de persoane speciale care să ia asupra lor provocarea de a deveni marinari de profesie – în special în aceste zile când navele au capacități de transport de mii de pasageri și încărcături de sute de mii de tone, cu un pericol de a cauza pierderi enorme de vieți sau de a face catastrofe de dimendiuni inimaginabile ale mediului.
De aceea rolul Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF) și a sindicatelor componente în negocierea contractelor de muncă, în apărarea drepturilor navigatorilor este crucial. Dacă în trecut se înregistra peste 1 milion de cazuri în care erau implicați navigatorii, astăzi în mai puțin de 10 ani procentajul a scăzut la sub jumătate. Anual se recuperează sume importante sub formă de salarii și compensații neplătite iar un număr tot mai mare de nave sunt cuprinse în listele navelor cu riscuri foarte scăzute, intrând sub incidență contractelor ITF sau a negocierilor naționale, însemnând practic beneficii pentru marinari, pentru noi toți care beneficiem de serviciile de calitate ale navigatorilor pe navele care asigură majoritatea comerțului mondial. Convenția MLC 2006 recent intrată în vigoare cu toate amendamentele este un exemplu pe care comunitatea maritimă internațională îl da în ceea ce privește grijă față de navigatori din toată lumea. Domeniul maritim este de departe cel mai reglementat sector de activitate. Marea este un mediu neiertător și de-a lungul secolelor, marinarii au fost încurajați să-și clădească o tradiție, dovadă a unui efort altruist, prin care să le pese unora de alții, în mod particular de cei care se află în dificultăți sau pericol.
Duminică 25 iunie 2017 de Ziua Internațională a Navigatorului, Sindicatul Liber al Navigatorilor, ITF România alături de Seaman’s Club Constanța și Centrul Internațional pentru Navigatori Agigea vor efectuă vizite la navele acostate în porturile maritime românești, vor organiza transportul de la nave la Club sau la obiectivele de interes ale orașului Constanța, vor facilita cu ajutorul modulelor mobile WiFi Internet gratuit la navele vizitate, vor facilita navigatorilor posibilitatea de a contacta familiile și de a se bucură pentru câteva momente alături de cei dragi.
Voluntari ai Centrului Internațional Agigea, SLN , ITF și Seamens Cub vor vizită și navă Geo Star abandonată în portul Agigea încă din luna Martie 2017. SLN a aprovizionat navă cu alimentele și materialele de strictă necesitate dar cu această ocazie, Centrul Agigea va pregăti câteva feluri de mâncare celor 10 navigatori în dificultate și vor petrece împreună câteva ore la bordul navei.
Tot mâine 25 iunie 2017, având în vedere faptul că potrivit raportului recent privind siguranță pe mare a Allianz, în ultima decadă, zonă estului Mediteranei și zonă Mării Negre a luat locul Insulelor Britanice, Mării Nordului, a Canalului Englez și a Golfului Biscay în ceea ce privesc incidentele marine incluzând pierderile totale de nave și vieți omenești, SLN cheamă în solidaritate ITF , toate sindicatele afiliate din zonă și Autoritățile Maritime din porturile noastre pentru a luă măsurile necesare de redresarea situației.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația CTnews, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe CTnews.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*