Benzile reversibile de la Eforie Nord – dopul rutier care încurcă șoferii în sezonul estival depinde de cât de repede pleacă un bugetar CNAIR de la birou și învârte o plăcuță. Automatizarea procesului stă pe loc din lipsa fondurilor

Panourile reversibile de pe varianta stațiunii Eforie Nord. FOTO Cătălin SCHIPOR

Județul Constanța este singurul județ din țară care deține un Drum Național cu benzi de circulație reversibile, trei la număr. Se află în Eforie Nord și a fost o soluție de compromis pentru a decongestiona traficul rutier în sezonul estival, în principal. A fost „inaugurat“ în 2010 și de atunci se află blocat în timp. Administratorul drumului nu a mai intervenit în modernizarea și completarea sistemului de semnalizare și asta se reflectă iar în condițiile de trafic. Serviciul Rutier Constanța a trimis nenumărate adrese în acest sens, dar care au fost trecute cu vederea.

Administratorul Drumului Național 39 este Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A – CNAIR SA și potrivit unui răspuns oficial al reprezentanților acesteia,

„pe rețeaua de drumuri naționale în acest moment există un sector de drum cu benzi de circulație reversibile și anume DN39 (Eforie Nord) km 12+280- km 14+400, între sensul giratoriu de la intersecția DN39 cu strada Dorobanților și Bd. Republicii și sensul giratoriu de la intersecția DN39 cu Strada Gării și Bd. Tudor Vladimirescu“.

Banda reversibilă reprezintă banda de circulație, marcată și semnalizată, situată lângă axul drumului, destinată circulației autovehiculelor într-un sens sau în altul, în funcție de intensitatea traficului.

Teoretic, acolo, drumul trebuia prevăzut cu patru benzi de circulație, dou pe sens, pentru că dinspre celelalte localități se circulă tot pe câte două benzi,  iar la intrarea în localitatea Eforie Nord, traficul de pe cele două benzi nu se împarte pe o bandă pe zona de centru și o bandă pe strada Traian. În sezonul estival, este estimat că 80% dintre șoferi aleg varianta Eforie Nord, iar ceilalți prin centrul stațiunii.

Circulația se face în funcție de valorile de trafic, pe două sensuri de mers către Mangalia, sau după caz, șase către Mangalia și 5 către Constanța.

Panourile sunt și ele în administrarea CNAIR SA, iar atunci când valorile de trafic cresc în zonă, cei de la Serviciul Rutier trebuie să solicite schimbarea sensului de mers. Un angajat al Companiei este trimis de la sediul din Tuzla cu cheile de la lacătele ce țin asigurate panourile reversibile, iar în funcție de cum se circulă spre Eforie Nord, ajunge la un moment dat. De la momentul zero al sosirii angajatului CNAIR în zonă, durează în medie 20-25 de minute schimbarea sensului de mers la cele 11 panouri, iar polițiștii pot da drumul la circulație pe sensul respectiv.

În această situație se pierde aproximativ o oră, timp în care coloana de mașini continuă să sugrume circulația.

„Soluția existența, cea cu benzile reversibile, a fost o soluție de compromis, puțin mai bună decât varianta existentă la momentul respectiv, dar nu rezolva în totalitate problema. Este dificil de gestionat în momentul în care dorești schimbarea sensului de circulație, pe banda mediană, pentru că soluția de semnalizare este una empirică ce nu îndeplinește cerințele legislației actuale.

Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002, stabilește că marcajul benzilor e reversibile este însoțit de dispozitive luminoase instalate deasupra benzilor de circulație. La acest moment, indicarea sensului de circulație pe benzi, se face cu ajutorul unor panouri montate pe stâlpi, pe trotuar. Modificarea sensului pe banda mediana se realizează anevoios, întrucât este necesar că un reprezentant al Secției de Drumuri naționale, să se deplaseze pe la fiecare panou în parte și să îl ajusteze conform noilor cerințe“, a declarat comisarul șef Ciprian Sobaru, șeful Serviciului Rutier Constanța, pentru CTnews.ro

Pentru a se remedia această situație, Serviciul Rutier trimite de ani de zile, adrese către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., dar fără efect. Motivul? Sunt alte priorități, potrivit răspunsului oficial al CNAIR, pentru că,

 „având în vedere că respectivul sector de drum înregistrează valori foarte mari de trafic doar în perioada sezonului estival (și nu pe întreaga perioadă a anului), CNAIR SA s-a axat în principal pe rezolvarea cu prioritate a problemelor pentru sectoarele de drum unde se crează ambuteiaje în mod constant pe perioada anului“.

Adică, tocmai problema stringentă a sectorului de drum, cozi de mașini, timp pierdut în trafic, nervi și toate cele derivate din această situație, atât pentru cei care fac naveta cât și pentru turiști, nu prezintă o prioritate.

Totuși, reprezentanții CNAIR ne liniștesc și ne spun că

„la sfârșitul lunii iulie 2018 a fost demarată procedura de consultare de piață pentru implementarea unui ”Sistem ITS pentru controlul benzilor reversibile” pe DN 39 zona Eforie Nord. Procedura a fost finalizată la sfârșitul lunii august 2018. Obiectivul proiectului îl constituie ”Sistemul ITS pentru controlul benzilor reversibile” care va conduce la îmbunătățirea condițiilor de desfășurare a traficului prin diminuarea timpilor de circulație și scăderea congestiilor în special în perioada sezonului estival.“

Sună bine, dar în realitate, schimbarea se va realiza cândva, fără o estimare concretă:

„În funcție de alocările bugetare procedura de achiziție a „Sistemului ITS pentru controlul benzilor reversibile” va fi demarată într-un timp cât mai scurt. Perioada necesară implementării sistemului este de cca 6 luni după ce autorizația de construcție și toate avizele au fost obținute“, se arată în răspunsul CNAIR la solicitarea Ctnews.ro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*