FOTO CCINA Constanța a organizat o sesiune de cursuri pentru antreprenorii din întreprinderile mici și mijlocii

La Constanța a fost susținut cursul „Consumer Law Ready – Pregătiți pentru protecția consumatorilor”

În zilele de 27 și 28 septembrie, la Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură din Constanța a avut loc o sesiune de cursuri dedicate antreprenorilor din întreprinderile mici și mijlocii, „Consumer Law Ready – Pregătiți pentru protecția consumatorilor”. La curs au participat reprezentanți ai IMM-urilor din județul Constanța și din județele învecinate Constanței și formatori autorizați.

Sesiunea de cursuri din Constanța a fost susținută de trainerul Consumer Law Ready, Calu Monica, jurist cu 10 ani de experiență în domeniul protecției drepturilor consumatorilor. Doamna Calu Monica este, totodată, primul trainer din România, instruit în cadrul programului Consumer Law Ready, la demararea proiectului, în 2017, în Bruxelles. Până acum, în România au mai fost susținute sesiuni de pregătire în București (mai 2018) și Iași (noiembrie 2018), în cardul cărora au fost instruite în total treizeci de IMM-uri.

Proiectul Consumer Law Ready – Pregătiți pentru protecția consumatorilor este un proiect de educare și formare derulat la nivel european, gestionat de BEUC (Organizația Europeană a Consumatorilor) într-un consorțiu cu UEAPME (Vocea IMM-urilor din Europa) și Eurochambres (Asociația Camerelor de Comerț și Industrie Europene). Acesta este finanțat de Uniunea Europeană cu sprijinul Parlamentului European și al Comisiei Europene.

Obiectivul proiectului este de a ajuta IMM-urile să respecte cerințele legislației UE privind drepturile consumatorilor.

Din cele 22 de milioane de întreprinderi care operează în Uniunea Europeană în prezent, 99,8% sunt întreprinderi mici și mijlocii. Din cauza legislației, uneori complexe si stufoase, antreprenorii trebuie să facă eforturi să cunoască ce drepturi și obligații au față de consumatori. O bună cunoaștere a legislației consumatorilor poate contribui la creșterea calității serviciilor oferite consumatorilor, o mai mare competitivitate a afacerii, mai multă încredere din partea clienților si chiar mai multe oportunități de afaceri pentru IMM-uri.

Organizația Europeană pentru Consumatori (BEUC) împreună cu Uniunea Europeana a Artizanatului și IMM-urilor (UEAPME) și Eurochambres (Asociația Camerelor de Comerț și Industrie Europene), au lansat în martie 2017, la Bruxelles, un program de instruire a antreprenorilor din IMM-uri, dar și a formatorilor în educarea și informarea acestora cu privire la protecția drepturilor consumatorilor. Proiectul continuă în mai multe State Membre ale Uniunii Europene, printre care și România, iar de la demarare au fost deja instruite peste 750 de IMM-uri.

Legislația Uniunii Europene privind protecția consumatorilor constă în diferite acte legislative adoptate de Uniunea Europeană în ultimii 25 de ani și transpuse de fiecare stat membru al UE în legislația națională. În 2017, Comisia Europeană a încheiat o evaluare care a avut ca scop să verifice eficacitatea prevederilor din legislația privind consumatorii și gradul lor de adecvare la scopul urmărit. Rezultatul a fost în general pozitiv. Principala constatare a fost că normele existente trebuie să fie, totuși, mai bine aplicate de autorități și mai bine cunoscute de întreprinderi și consumatori, deoarece există un număr mare de abateri de la prevederile legale unele dintre ele datorate chiar și insuficientei sau incompletei cunoașteri de către antreprenori a legislației aplicabile în relațiile lor cu consumatorii.

De aceea, proiectul Consumer Law Ready urmărește să sporească cunoștințele comercianților, în special ale IMM-urilor, în ceea ce privește drepturile consumatorilor și obligațiile lor legale corespunzătoare.

Cursul este alcătuit din cinci module. Fiecare dintre ele tratează un anumit subiect al legislației UE privind protecția consumatorilor și este adaptat și legislației naționale, acoperind următoarele aspecte: cerințele de informare precontractuală a consumatorilor, normele privind dreptul consumatorului de a se retrage din contractele încheiate la distanță și din contractele negociate în afara spațiilor comerciale, căilor de atac la îndemâna consumatorilor atunci când comercianții atunci când aceștia nu respectă contractul, practicile comerciale neloiale și clauzele contractuale abuzive, metodele alternative de soluționare a litigiilor dintre comercianți și consumatori. Fiecare modul din curs este adaptat legislației românești și este ilustrat și cu studii de caz și exemple din practică.

Ca urmare a participării la acest training, cursanții vor primi un certificat de trainer certificat Consumer Law Ready, putând, la rândul lor, să instruiască alte IMM-uri în cu privire la cerințele necesare pentru respectarea drepturilor consumatorilor.

Respectarea drepturilor consumatorilor și o bună realizare a unei proceduri interne în cadrul unui IMM privind conformarea la aceste cerințe legislative reprezintă pentru antreprenori o cale de fidelizare a clientelei, o reputație neștirbită pe piață și un atu în plus în a face față cu succes competiției.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*