Reprezentanții Sindicatului Liber al Navigatorilor, invitați la European Shipping Week

Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. FOTO Adrian Boioglu
Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. FOTO Adrian Boioglu

În perioada 27 aprilie – 3 martie , 2017 la Brussels au avut loc manifestarile “European Shipping Week”, o serie de conferinte legate de sfera Transportului Maritim European, incluzand problemele navigatorilor de pe batranul continent privind mentinerea locurilor de munca, solutiile de viitor, pregatirea tinerilor navigatori, tehnologia aplicata navelor de transport maritim, strategii de viitor, s.a.m.d. La aceste conferinte au participat reprezentanti ai ETF (Federatia Europeana a Transportatorilor) si reprezentanti ai sindicatelor afiliate, ECSA (Asociatia Armatorilor Europeni), reprezentanti ai Parlamentului si Comisiei Europene, ai guvernelor tarilor care fac parte din UE, Autoritati Europene, Institutii de invatamant, pregatire si formare, reprezentanti Lloyds List si ai Cluburilor de Asigurare, alte institutii si persoane implicate sau legate de “shippingul” European.

La conferinta “SEAFARERS MATTER” s-au discutat probleme de actualitate si anume:

  • Locurile de munca ale navigatorilor europeni pe nave europene – O discutie care a polarizat dezbaterea, a incins spiritele si a produs subiecte de discutii viitoare in mecanismele europene de decizie (exemplu: la interventia reprezentatilor din Romania si Polonia privind imposibilitatea gasirii locurilor de efectuat stagiul pe mare a cadetilor si rata mare a somajului in randul navigatorilor europeni, discutiile au fost aprinse, dar s-a admis in unanimitate ca trebuie facut ceva in viitor ca pe langa programele deja existente, tinerii studenti sa poata fi ajutati in efectuarea practicii si in a diminua somajul alarmant de ridicat in randul tinerilor navigatori). In comitetul de dialog social SSDC MTS se vor initia discutii privind aceeasta problema si se va re-analiza posibilitatea gasirii unei solutii viabile.
  • Formarea si pregatirea navigatorilor trebuie sa se dezvolte tot mai mult pe cele doua laturi:
  • pregatirea teoretica si studiul tehnologiei maritime aplicata la bord si
  • practica efectiva.

Studentii trebuie acomodati cu noua tehnologie de la bord si cu o mai mare deprindere tehnica, de a face lucrurile intr-un mod corect si sigur, cu stiinta de a pune tehnologia sa lucreze pentru ei.

Navigatorii europeni sunt bine pregatiti,(navigatorii romani sunt foarte cunoscuti ca buni profesionisti la nivel inalt European, sunt apreciati pentru asta iar marile companii nu stau pe ganduri in a angaja navigatori romani – seniors officers- pe nave de maxima tehnologie), sunt protejati social dar nu sunt inca toti folositi pe nave cu pavilion european. Aici s-au aprins din nou dezbaterile, fiecare vorbitor din sala (cei cativa care au prins microfonul) venind cu idei de rezolvare a problemei locurilor de munca.

In orice caz, consultatrea partenerilor sociali, traditia marinareasca, pregatirea profesionala, abilitatea de a lucra cu tehnologia digitala si inteligenta artificiala in scopul unei mai mari optimizari a rutelor de navigatie, descurajarea concurentei neloiale, a exploatarii navelor pentru un mediu mai curat, o mai buna si justa distributie a marfii in Nordul/Sudul si Estul/Vestul Europei, o administratie europeana cu reguli mai simple si mai clare, o simplificare a managementului si o mai mare sensibilitate la nevoile industriei, modernizarea in cadrul existent European, toate acestea ar putea revigora Shippingul European si viitorul navigatorilor europeni. S-a amintit ca:

  • 19% din totalul navelor la nivel mondial sunt sub pavilion European reprezentand 32% din tonajul mondial (dupa unele statistici, peste 50% din tonanjul mondial este detinut de armatori care provin din Europa, navele lor nefiind toate sub pavilion al tarilor europene- de unde si cifra de numai 32% de mai sus)
  • Reducerea particulelor de carbon – Cu ajutorul IMO, in anul 2018 va fi semnata noua declaratie de reducere a gazelor in shipping. Limitarea emisiilor de gaze este deja o responsabilitate zilnica. Aceste noi decizii in shipping va duce la noi inovatii si aplicatii in ceea ce priveste energia solara si a vantului.
  • Digitalizarea, 3D Printing- metal objects, Robotizarea,Mobile Technology – sunt subiecte de interes pentru un viitor tot aproape de noi .

”Tehnologia digitala este total diferit de ceea ce cunoastem pana acum. Digitalizarea accelereaza dezvoltarea de foarte multe ori mai repede decat pana acum. Inteligenta artificiala, robotica, B-computing, 3D Printing sunt toate la indemana noastra. Energia solara a fost dezvoltata exponential iar aceasta dezvoltare nici nu a putut fi pronosticata. Digitalizarea este o dematerializare si in acest domeniu vom asista la dezvoltari negandite de la o perioada la alta”, a declarat Martha Rehnberg, expert specialist in comunicare si educatie.

2017 este anul Shippingului European, vor fi dezbateri, propuneri si grupuri de lucru care in final vor forma strategia de dezvoltare transportului maritim european.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația CTnews, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe CTnews.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*