FOTO VIDEO Primăria Cernavodă rezolvă problema inundațiilor din oraș. Lucrări de amploare au loc pe mai multe străzi

Asfaltări la Cernavodă. FOTO CTnews.ro
Asfaltări la Cernavodă. FOTO CTnews.ro

La fiecare ploaie, centrul orașului Cernavodă e inundat și pare un episod cu repetiție care durează așa de ani de zile. Cetățenii orașului de pe malul Dunării s-au obișnuit ca la fiecare ploaie mai puternică, străzile lor să fie sub ape. Toate străzile și mașinile parcate în zonele afectate sunt inundate când meteorlogii anunță coduri colorate de ploi și vijelii. În 2017 Primăria s-a hotărât să ia taurul de coarne și sa intre adânc în problemă. Și la propriu și la figurat. La propriu mai ales, pentru că “în adânc” e problema și tot acolo e și rezolvarea ei.

Orașul Cernavodă fiind  amplasat pe înălțimi dar și pe terenuri joase, apa “de sus” ar trebui să vină lin, natural până în canalizarea din centru și de-acolo să ajungă în Dunăre, însă conductele subterane care adună apele pluviale ori sunt mici ca diametru (subdimensionate) ori sunt înfundate de vreme și de gunoaie. De regulă sunt cumulate ambele motive: sunt și mici, și înfundate. Conductele de apă pluvială din Cernavodă, situate sub străzile din cartierele de pe înălțimi sunt într-atât de vechi încât nimeni nu-și mai amintește când au fost întreținute ultima oară. Primăria a decis că trebuiesc schimbate cu totul pentru că dacă le cârpește nu rezovă nimic decât provizoriu, iar pe termen lung aceasta nu este o soluție sănătoasă.

Drept pentru care, pe principalele străzi unde țevile pluviale trebuiesc schimbate au apărut excavatoarele și tractoarele cu cupe plus echipele zgomotoase de muncitori.

Pe unul dintre șantiere l-am întâlnit pe viceprimarul orașului, Șerif Cîrjali.

“Suntem pe strada Mihai Eminescu – aici se schimbă țeava de pluvial. Este o țeavă veche cred că de 100 de ani, noi când am decopertat strada, țeava era colmatată jumătate din ea… Aici era de exemplu, o țeavă de 800 mm care se înțepa într-o țeavă de 400 mm. Vă dați seama că se strangula – în plus de asta, jumătate din ea era colmatată – și tot timpul aveam probleme cu strada aceasta. Tot timpul strada asta se surpa. Vrem să reparăm mai întâi ce este dedesubtul străzii după care să o asfaltăm”, explică viceprimarul Șerif Cîrjali.    

Cât durează ? Întrebarea vine ca un automatism, în continuarea explicațiilor primite.  “Eu zic că-n două luni se va termina lucrarea” răspunde scurt viceprimarul Cîrjali.

Primăria sapă de dimineață până seara: se aduc țevi uriașe de PVC, se înalță grămezi mari de pământ și apar șanțuri lungi de sute de metri. Nu e ușor deloc pentru că lucrările se fac la adâncime de câțiva metri iar solul nu e “prietenos” cu utilajele. Când săpătorii ajung la conducta veche, cea de 400 mm, trebuie s-o spargă, s-o fragmenteze și apoi să o scoată bucată cu bucată. Conductele vechi sunt subdimensionate și nu fac decât să încetinească procesul de drenaj al apei de ploaie. Și chiar dacă în alte zone se instalează țevi mai mari, în final apele pluviale tot în cele mici ajungi și le supraîncarcă. Atunci apa nu mai curge cu viteza necesară și băltește la suprafața solului, inundând orașul. De aceea țevile pluviale mici și vechi trebuiesc înlocuite peste tot.

Aurelian Olaru e șef de șantier și supraveghează muncitorii cu excavatorul, cu tractorul compactor și pe instalatorii de conducte.

“Se sapă greu, solul este foarte prost, se sapă la o adâncime de 5 m. Am plecat de la primul canal; se schimbă conducta de canalizare pluvială a orașului, la un diametru de 800 mm. Ce n-am găsit când am săpat … de toate: cămine vechi, șoseaua veche la 2 m sub pământ… Pe vremuri erau case aici. S-a făcut umplutură și apoi s-au ridicat blocurile. Noua conductă va prelua toată apa care vine de sus, din oraș și o duce mai departe în conducta mare existentă, care este tot de 800 mm” spune Aurelian Olaru și fuge lângă excavator să-i arate omului de la volan ceva pe fundul  gropii de 5 metri. 

Mereu când ploua la Cernavodă erau chemați pompierii pentru evacuarea apei din mai multe magazine situate în centrul orașului, dar și în cartierul Columbia. Iar în centru, ca să nu se întâmple vreo nenorocire în timpul intervenției, primăria vorbea la ENEL să oprească curentul electric.

“Țeava de sub strada asta (Mihai Eminescu – n.n)  afecta și Centrul; cred că acum se rezolvă problemă. Trebuia făcută. Din păcate noi trebuie să luăm la mână tot ce nu s-a făcut până acum și sunt lucrări care, bineînțeles că nu se văd, că sunt dedesubt… Infrastructura niciodată nu se vede. Tot orașul este cu susu-n jos, dar trebuie rezolvate. Nu avem ce să facem. Zona aceasta era cea mai grea și aproape că s-a terminat, dar urmează partea de sus: acolo nu am atacat deloc” spune viceprimarul Cernavodei, Șerif Cîrjali. 

Înainte, o ploaie torențială de doar 20 minute era suficientă ca să inunde centrul orașului, și după ce șuvoaiele se scurgeau, străzile rămâneau pline de noroi iar angajații societății de gosopodărire comunală trebuiau să le curețe cu furtunul. Acum, odată cu schimbarea conductelor de preluare a apelor pluviale, oamenii speră să nu mai aibă parte de vechile neplăceri. Profitând de condițiile meteo extrem de favorabile lucrărilor de infrastructură rutieră, Primăria Cernavodă a şi început să asfalteze străzile unde s-au schimbat țevile pluviale.

Viceprimarul Șerif Cîrjali: “Așa cum ați văzut și pe strada Milcovului – străzile rezolvate sub carosabil au intrat pe lista de asfaltare; punem covor asfaltic peste tot. Eu cred că până la sfârșitul mandatului vom asfalta toate străzile, dar în primul rând trebuie să rezolvăm ce este dedesubt.”  

Înainte de așternerea mixturii, stratul suport de fundație este bine curățat și uscat. Apoi mixtura asfaltică este așternută continuu în mod uniform, atât din punct de vedere al grosimii cât și al afânării, pe întreagă lățime a căii de rulare. Suprafața stratului e controlată în permanență iar micile denivelări care apar se corectează după prima trecere a rulourilor compactoare, pe toată lățimea.

Când lucrările se vor termina, orașul va arata ca-n palmă. Dar nu asta e cel mai important : adevărata “însănătoșire” urbană va fi îngropată la 5 m în adânc, acolo unde apele pluviale își vor găsi calea spre Dunăre, lăsând străzile de deasupra fără bălțile uriașe care vor deveni o amintire.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația CTnews, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe CTnews.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*