Navigatorii membrii ai SLN au cerut în 2017 cel mai mult ajutorul pentru neplata salariilor

Navă comercială în rada Portului Constanța. FOTO Cătălin Schipor

Astăzi, navigatorii sunt o forță de muncă globalizată, iar Sindicatul Liber al Navigatorilor continuă ceea ce își dorește, și anume, să ajute cât mai mulți navigatori.

 

Numărul mesajelor primite și transmise către SLN în anul 2017 au crescut cu peste 40% față de 2016, navigatorii și organizațiile sindicale fiind în topul schimburilor de mesaje așa cum este și firesc, cu 60% din total în anul 2016 și cu 65% în anul 2017. Top-ul primelor 10 probleme comunicate de navigatori către SLN au o dinamică diferită și surprinzătoare de la an la an.

În anul 2016 neplata salariilor, cererea de locuri de muncă și informații despre nave și armatori s-au regăsit în ordine în mesajele transmise de către navigatori, iar în 2017 pe locul 1 s-au situat mesajele de neplata, urmate de informații despre nave și armatori, iar pe locul 3 sau situat mesajele despre locurile de muncă. La nivel global, căutarea unui loc de muncă s-a situat pe primul loc, urmate de neplata salariilor pe locul doi și abia pe locul patru se situa necesitatea de informare despre nave și armatori.

La finele anului 2016, SLN a înregistrat sumă de 345.258 Euro recuperată pentru navigatori, iar în anul 2017 suma a fost de 926.419 USD. În anul 2017 în România sunt un număr de peste 33.000 de brevete și certificate, iar după datele SLN sunt aproximativ 16.000 de ofițeri , 7.000 de nebrevetați și 10.000 personal auxiliar.

Reprezentanții SLN au făcut public un caz greu în care au reușit să obțină pentru familia unui marinar mort drepturile bănești ale acestuia.

Ofițerul mecanic I, Tatu Nicolae, era angajat pe navă Pelagos sub pavilion Malta. În octombrie 2015 acesta s-a simțit rău acuzând dureri de inimă. A fost dus la spital în Qatar unde s-a intervenit chirurgical și i s-au implantat 4 stent-uri. A două zi după operație a fost dus într-un hotel din Qatar fără asistență medicală corespunzătoare. După o săptămână, acesta a fost readus la spital pentru un control medical după care a fost trimis la hotel, din nou, fără asistență medicală.

După câteva zile, la data de 8 noiembrie 2015 acesta a fost găsit decedat în cameră de către personalul hotelului. În bagajele sale au fost găsit un flacon de Aspenter, iar pe baza acestuia asiguratorii și armatorii au decis că suferea de inimă, boală nedeclarată la plecare, împotriva evidențelor medicale care arătau în istoricul medical al lui Nicolae că nu a suferit vreodată de inimă. Asigurarea din contractul ITF a fost anulată și familiei i s-a oferit o sumă infimă că ajutor din partea companiei. Nicolae avea acasă o soție fără serviciu și o fată bolnavă, diagnosticată cu o boală rară. Acest caz a fost semnalat sindicatului în luna ianuarie 2016. Firmă de crewing, armatorii, asiguratorii precum și avocații firmei, toți pledau că este un „pre existing illness“ neraportat și nu au ce să facă.

„Sindicatul din țara de origine a armatorului și care semnase contractul ITF nu făcea decât să ceară sau să transmită documente, iar familia era disperată aflând acelaș mesaj. Nici măcar salariile defunctului nu au fost plătite la zi. Cu greu s-au plătit cheltuielile de înmormântare de către familie, iar până și transportul corpului neînsuflețit a fost achitat de familie, inclusiv costul parțial pentru trimiterea bagajelor. Această era situația când am preluat acest caz“ a povestit Adrian Mihălcioiu, președintele SLN România.

Au urmat săptămâni și luni de schimburi de documente, cereri și refuzuri, din partea companiei până când, ca ultima soluție s-a apelat la avocatul și prietenul sindicatului din Statele Unite, Dl. Mike Colomb. În acel moment compania a început să facă diferite oferte către familie care, sfătuită de sindicat, a refuzat rând pe rând sumele de 4.000, 10.000 și mai apoi 18.000 USD. După multe declarații, documente și acte premergătoare în instanța din SUA, avocații firmei au sfătuit compania să acorde familiei compensația de deces din contractul ITF semnat de navigator și să ramburseze toate cheltuielile făcute de această.

„Nicolae era sprijinul nostru pentru tratamentele fiicei noastre. Acesta s-a dus dar am avut un sprijin unic din partea sindicatului navigatorilor din România (n.r. SLN) care ne-a permis să facem cele lumești pentru soțul meu și fată noastră să poată trăi. Mulțumesc din adâncul inimii mele îndurate. Toți navigatorii ar trebui să știe ceea ce faceți,” este mesajul transmis de soția marinarului decedat, după ce cazul său a fost rezolvat.

Munca pe mare nu este lipsită de pericole și nu este una ușoară. Suportul real oferit de sindicate marinarilor și familiilor lor în caz de nevoie este bine cunoscut. Marinarii, asumându-și riscuri enorme, plecă pe marile și oceanele lumii punându-se în slujbă omenirii pentru schimburile comerciale esențiale civilizației actuale și de aceea merită tot efortul și respectul nostru.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația CTnews, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe CTnews.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*