FOTO VIDEO Cernavodă intră în rândul orașelor europene civilizate. Primăria Cernavodă implementează un sistem modern de colectare a deșeurilor

Sistem modern de colectare a deșeurilor la Cernavodă. FOTO CTnews.ro

O metodă nouă de colectare a gunoiului a fost “importată” și la Cernavodă. Este vorba despre pubele subterane care ne scapă de mirosurile grele dar și de mizeria care se strânge în jurul tomberoanelor. Practic, deșeurile aruncate de cetățeni ajung în containere îngropate în pământ și astfel, la ele nu mai au acces oamenii străzii care caută materiale reciclabile. Sistemul, mult mai eficient decât clasicele pubele, este folosit în  Spania, Germania și în Danemarca. La prima vedere par niște coșuri de gunoi obișnuite, e adevărat cu un design mai special.

Sub platforma există 4 pubele uriașe și în fiecare încap între 250 și 300 de kg de gunoi. Sistemul funcționează ca un lift: mașina firmei de salubrizare, dotată cu o pompă hidraulică, se conectează cu un furtun la platforma pe care stau coșurile de gunoi, și imediat, prin presiune, sunt ridicate tomberoanele. Fiecare sistem este format din pubele pentru câte un tip de deșeu. Unul dintre sistemele experimentale e montat pe strada Panait Cerna, lângă pizzeria Maria.

“Acestea sunt niște centre-pilot pentru începutul acestui an. Sunt centre de colectare a resturilor menajere de la cetățeni. Acele pubele vor intra aici, în număr de trei (unde sunt mai mulți locatari vor fi în număr de șase) se vor monta niște platforme hidraulice pe care aceste tomberoane vor sta, mașina de gunoi vine și se conectează la sistemul hidraulic și din această groapă ies aceste pubele. Se golesc, se pun la loc și-n momentul următor, ele coboară înapoi în subteran. La suprafață va fi doar o simplă platformă, cu pavele, frumos făcută, și trei cutiuțe de inox prin care gunoiul menajer va fi aruncat de către cetățean. Va fi exact cum este cutia poștală, așa vor fi cele trei… Peste ele vom pune plastic menajer și hârtie”, explică primarul Liviu Negoiță.

Cu alte cuvinte va fi o ghenă prin care gunoiul coboară sub pământ şi pubelele vor fi coordonate printr-o simplă apăsare de buton. În felul asta Cernavodă intră în rândul orașelor civilizate cu un sistem de management al deșeurilor, care nu doar că protejează mediul înconjurător, ci ne scapă şi de mirosurile neplăcute. Pentru colectarea gunoiului din pubelele îngopate va fi nevoie de o singură maşină care să străbată zilnic cartierele din Cernavodă şi de un singur angajat, care este și şofer. Este uşor de folosit. E nevoie doar de un joystick pe care îl dă ori în faţă, ori în spate. Trebuie să fie atent doar la cum se prinde containerul, restul îl face maşina. La vechiul sistem era nevoie de un şofer şi de alţi 3 muncitori necalificaţi.

“Sunt 54 de astfel de centre de colectare. Luna aceasta, până la sfarsitul lunii vor fi date în folosință cele zece centre-pilot răspândite în tot orașul. Și dacă va uitați acolo pe stâlpi, sunt camere de luat vederi pentru fiecare astfel de sistem. De ce ? Cetățeanul nu mai poate să vină cu sacul să pună resturi vegetale ori să-și arunce mobila… Nu ! Pentru asta trebuie să plătească, trebuie să-și facă contract, să vină să i-o ia Centrul de Colectare; aici este doar pentru resturi menajere la pungă, selectate în sacii aceia de nylon de 60 de litri… Trebuie să ne civilizăm puțin și noi” spune edilul din Cernavodă, Liviu Negoiță. “Iar pe cei care vor greși sau care vor ignora apelul nostru, acea cameră îi va înregistra, vor fi – pentru început – avertizați, după care vor fi sancționați. Odată și-odată trebuie să-nțelegem că este nevoie să ne civilizăm” a declarat Liviu Negoiță pentru Constanța NEWS.

Pașii pentru rezolvarea dezastrului de pe strada Panait Cerna

Pe strada Panait Cerna facem slalom printre muncitorii care repara carosabilul și asfaltează de zor. Strada este lungă iar elementele componente trebuiesc întâi reparate, și abia apoi vine covorul asfaltic. S-au definitivat trotuarele, se lucrează la casetele colectoare a apei pluviale și s-a turnat primul strat de zgură. Strada e neagră, pare nouă, ia rmuncitorii în portocaliu se mișcă printre utilaje.

”Asta este strada Panait Cerna. Stratul ăsta e strat de egalizare; peste două săptămâni va fi gata toată și va arăta ca cea pe care am fost mai devreme, Gheorghe Doja. Ea va fi cu trotuarele făcute și cu asfaltul nou. Strada asta face parte dintr-un pachet de lucru; anul acesta am stat mai mult pe proceduri – astea ne mănâncă timpul… timpi de așteptare, documentele care trebuiesc întocmite, și – cel mai rău – cotestatiile ! Sunt cei care contestă și “te împing” cu luni de zile înainte, ne opresc activitatea… Noi stăm, n-avem ce face pur și simplu. În timpul asta cât așteptăm, facem doar activități pregătitoare. E, luna această sper că terminăm cu toate contestațiile ca să putem finaliza ceea ce ne-am propus ca și obiectiv, pentru că există un grafic în care trebuie să ne încadrăm” spune primarul Liviu Negoiță.

Privit din exterior, pare ușor să asfaltezi o stradă, însă nu-i chiar așa. Așternerea mixturilor asfaltice se face la temperaturi ale stratului suport de minim 10 grade celsius iar suprafața trebuie să fie perfect uscată. În cazul mixturilor asfaltice cu bitum modificat cu polimeri așternerea se face la temperaturi de minim 15 grade celsius. Așa se explică de ce constructorii serioși nu lucrează pe orice fel de vreme, ca să nu strice nici materialele, nici șoseaua. Mai mult decât atât, așternerea asfaltului trebuie să se facă numai mecanizat, cu mașini prevăzute cu sistem de nivelare încălzit care să asigure și precompactarea.

Mixtura asfaltică trebuie așternută continuu, în grosime constantă pe fiecare strat și pe toată lungimea unei benzi programată a se executa în ziua respectivă. Zilele calde de primăvară au fost semnalul de-ncepere a lucrărilor  planificate de anul trecut. Strada Gheorghe Doja deja e gata, o stradă pe care nu mai intrase niciun utilaj de reparații de 70 de ani, după cum spune viceprimarul Șerif Cîrjali. Acum a fost “frezată”, asfatul vechi îndepărtat până la stratul de bază, apoi s-a turnat stratul de la fundație și în final stratul de uzură. Marcajele albe au definitivat lucrarea. Strada Energiei nu mai are mult până e gata și apoi vin la rând San Sebastian și strada Cazarmii.

“Avem nevoie la rectificarea bugetară să vedem dacă ne rămân ceva bani să le începem și pe astea două, pentru că aveau că termen, toamna aceasta. Le făceam pe astea și terminam cu totul în acest cartier…” oftează primarul Negoiță.   

 Refacerea străzilor este o prioritate a echipei de la conducerea Primăriei Cernavodă care și-a propus să inoiasca în felul asta cât mai multe cartiere ale urbei.

 

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația CTnews, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe CTnews.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*